Nervkanaler.

Idag känns det som om jag har blivit slagen sönder och samman.
Det "enda" jag dock gjort är att ha varit hos min tilldelade sjukgymnast och jag tror faktiskt att hon är en ren och skär ängel, henne kommer jag klamra mig fast vid som jag har klamrat mig fast vid min läkare!

Jag såg verkligen framemot besöket då jag visste att det kunde leda till något positivt och bra, många råd skulle jag få och hjälp på traven, sån hjälp som jag kanske kan behöva just nu.
I 45 minuter pratade vi om dåtid, nutid och framtid, ingen stress, ingen press. Och massa gyllene information som gör att saker och ting känns lite lugnare.
Min komprission är läkt, ja den finns, den kommer alltid finnas men den är hanterad av kroppen och läkt, som ett brutet ben. Det var information som var ganska ny för mig, konstigt men sant.
Bara att veta att den är läkt gjorde att allt blev lite lättare ändå. Man trodde att man alltid skulle leva trasig, men bara att veta att man enbart är lite skev gör ju att världsbilden blev mycket klarare.
Men varför denna ohyggliga smärta?
Jo det finns visst 3 nervbanor som går från ryggen och upp i hjärnan, en för smärta, en för beröring och en för rörelse och belastning.
Det som händer vid ett trauma och vid långvarig smärta är att nervbanorna blandar ihop sig, dom kopplar om sig i den mån dom behöver för att överleva.
Och det som har hänt i mitt fall är att istället för att skicka signaler att jag roterar, börjer mig fram, gör en rörelse, belastar kroppen, så skickas signaler på smärtnerven istället och gör att man blir rädd för rörelse, smärträdd. Och vad händer då? Jo man spänner sig och då skickas det ännu fler signaler att det gör ont och allt blir bara en illa spiral som nu pågått i några år.
Detta i sin tur leder till att dom inre musklerna som inte bara finns i buken utan mellan alla kotor i ryggraden dessutom!!! :O Dom vill inte vara med och du tappar all stabilitet i kroppen, all balanshantering. Utan istället kopplas alla stora, yttre muskler in för att hålla balansen, kompensera kroppen, ja egentligen får dom göra allt jobbet. Dessa stora muskler, i ryggen, ben, stora magmusklerna, är till för sprintjobb, typ som Bolt, dom ska hjälpa till vi rörelser, träning, hårt arbete, inte finliret, dom är inga maratonmuskler som dom inre är, så inflammationer tillkommer pga att dom aldrig får vila.
Ytterligare en sak som jag inte hade en aning om!!! 
 
Så nu har jag fått en övning och den ska göras helt rätt, annars så blir det stora räkningar som man får betala kroppsmässigt :S
Den ska jag nu göra och försöka smälta allt, landa lite i allt som har hänt och händer. Jag kommer att säga upp vardagen, sjukskriva mig från den och lämna Uppsala för en tid, få tid att bara vara, hitta mig själv, hitta gnistan och kämparglöden och sen kommer jag hem för förtalet lektioner med min himmelssända sjukgymnast som inte kan lova mig att göra mig smärtfri, men hon kan lova mig att alla inre muskulaturer ska aktiveras, träningsmetoder ska skapas och dom stora musklerna ska vi låta vila och i min värld är det som att bli smärtfri!
 
Gör om, gör rätt, nya tag, nu kör vi!! Va längesen jag kände sånt här hopp! Det kommer bli bra!!
 
Men först landa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0